Tuesday, July 1, 2008

Wakil PAS bimbang Kementerian hanya tumpu sukan, sisihkan belia

Harakah (15/5/08): Mohamad Firdaus Jaafar(PAS-Jerai) melahirkan kebimbangannya tentang nasib belia di negara ini yang didapati banyak terjebak dengan masalah sosial dan tanggung jawab Kementerian Belia dan Sukan ke atas golongan ini.

Katanya, Kementerian Belia dan Sukan seharusnya bukan hanya sekadar memikirkan sukan di peringkat nasional dan antarabangsa sebaliknya 'mencemar duli' turun ke kampung dan desa untuk melihat keadaan sebenar golongan muda yang pada hari ini banyak terjebak dengan masalah sosial.

Tegasnya, kementerian seharusnya melihat pembinaan generasi muda hari ini mengikut lunas-lunas ilmu dan ketakwaan yang membebaskan mereka daripada perkara yang boleh menghancurkan masa depan mereka.

Beliau berkata demikian sewaktu menyampaikan perbahasan titah Yang DiPertuan Agung malam tadi. Beliau antara Ahli Parlimen Pakatan Rakyat yang diberi peluang berucap dalam perbahasan yang dilanjutkan hampir 12 tengah malam tadi.

Firdaus dalam ucapannya turut menyentuh mengenai persatuan belia di Malaysia yang dilihat semakin berkurangan.

Jelasnya, 1191 persatuan belia di Malaysia ini tidak mungkin membolehkan Persatuan Belia lebih aktif bagi menyelamatkan golongan belia yang keadaannya cukup kritikal.

"Kenapa dan mengapa golongan belia kurang minat dengan persatuan belia? Apakah cadangan pihak kementerian untuk memenangi jiwa belia agar mereka berasa 'kasih' dan bersama dengan pertubuhan-pertubuhan belia yang ada di negara kita?" soalnya.

Sementara itu dalam ucapannya Firdaus turut menggesa Kementerian Pengangkutan agar mempercepatkan bayaran pampasan ke atas 144 buah rumah yang berada di atas tapak milik KTM Berhad bagi projek keretapi laju di Gurun.

0 comments:

Harakahdaily
Malaysiakini

Malaysiakini

Kedah

  © Blogger template 'Perfection' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP