Wednesday, July 2, 2008

Pemuda PAS Kedah lancar 'Kempen Mesra Pemandu Bas'

Harakah (27/8/07): Dewan Pemuda PAS Negeri Kedah melancarkan kempen 'Mesra Pemandu Bas' serentak di dua buah lokasi iaitu Perhentian bas Shahab Perdana, Alor Star dan Perhentian Bas Persiaran Sungai Petani semalam.

Kempen yang dilancarkan oleh Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Kedah, Ustaz Firdaus Jaafar selain dari memberi kesedaran kepada semua pemandu bas ia juga mempamerkan kepekaan PAS terhadap sambutan kemerdekaan yang ke-50 negara dengan mengedarkan risalah kemerdekaan kepada umum.

Ahli-ahli PAS dari lima buah kawasan berkumpul di perhentian bas persiaran Sungai Petani semalam dan antaranya, Baling, Jerai, Sik, Merbuk dan Sungai Petani dengan melibatkan 100 orang jentera parti.

Menurut Ustaz Firdaus, semua pemandu bas dibekalkan air minuman, kacang dan coklat sebagai santapan ringan untuk menghilangkan mengantuk.

Program julung kali diadakan itu juga bermatlamat memberi isyarat bahawa keselamatan jalan raya adalah tanggungjawab semua pihak kerana kemalangan boleh berlaku bukan sahaja disebabkan kelalaian pemandu bahkan juga faktor cuaca ataupun keadaan jalan.

"Lima kawasan PAS berkumpul di perhentian bas persiaran Sungai Petani malam ini dan insya-Allah akan melakukan kerja amal ini di setiap kali perayaan besar negara. Ini kerana, tragedi kerap berlaku pada waktu itu akibat beberapa kecuaian atau pun faktor jalan raya, " ujarnya.

Beliau tidak menafikan, wujud perasaan terkejut di kalangan pemandu bas kerana projek pertama kali ini namun selepas memberikan sedikit penerangan mereka menerima dengan hati yang lapang termasuk pemandu bukan Islam.

Sarannya kepada semua pemuda PAS seluruh negara agar bingkas bangun menjadi duta penyelamat dengan melaksanakan program sedemikian ekoran kejadian yang menyayat hati yang membabitkan banyak nyawa manusia terkorban.

"Bukan sahaja kita berikan sedikit santapan ringan kepada pemandu bas bahkan kita berdoa dalam bas untuk sejahteraan dalam perjalanan, " tegasnya beliau.

Bersama menjayakan program semalam ialah Setiausaha Lajnah Penerangan Pemuda PAS Kedah, Muzaini Azizan.

0 comments:

Harakahdaily
Malaysiakini

Malaysiakini

Kedah

  © Blogger template 'Perfection' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP